lördag 11 juli 2009

Fransk Royalpaj med päron

Ikväll var det grillning vid min store bror som kommit hem på besök. Vad passar inte bättre än lite paj efter maten ;) Den här pajen var super god och inte så söt. Passar perfekt med lite grädde eller glass. Påminner lite om ananas pajen som jag visat tidigare på sidan.

Mördeg:
150 g kallt smör
4
dl vetemjöl
0.5 dl florsocker
1
ekologiskt ägg
1 msk kallt vatten

Fyllning:
3 ekologiska ägg
2 dl Kesella 10 %
1
dl crémè fraiche
1 dl strösocker
100
g riven mandelmassa
1 burk inlagda päronhalvor
25
g mandelspån

Blanda samman smör, vetemjöl och florsocker.
Tillsätt ägg och kallt vatten, arbeta samman till en deg.
Låt degen vila i kylen i minst 30 minuter.
Kavla ut degen och fyll en pajform.
Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
Häll av vätskan från päronhalvorna och lägg dem på en skärbräda med snittytan nedåt. Blanda samman alla ingredienser till fyllningen i en bunke.
Fyll pajskalet till 2/3 med fyllning. Lägg i solfjädarna med snittytan nedåt.
Strö över mandelspån.
Gädda pajen långt ner i ugnen i 30-40 minuter tills den får en gyllene färg.

2 kommentarer:

  1. Mycket god. /Arvid

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också efterrättspajer och har recept på några. Ett bra tips jag kan ge är mitt recept på cheesecake. Den är kall och smakar nästan som glass.

    SvaraRadera