fredag 31 juli 2009

Dumle muffins eller Dumle gömma som de också kallas.

Jag hittade en gott recept på internet. Kommer tyvärr inte ihåg på vilken sida... så dumt. Men gott var det i alla fall. Skall servera dessa på ett av mina två födelsedagskalas som jag skall ha. Alla kan inte komma på samma dag :) Men det gör inte mig något för det betyder att jag får en anledning till att baka ännu mer. Super kul:)

Ingredienser:
4 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 krm hjortronsalt
1,25 dl florsocker
200 gram smör, rumsvarmt
1 tsk vaniljsocker
1-2 påsar Dumle .-)


Glasyr:
Mörk blockchoklad, 6-8 bitar
Florsocker till garnering

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienser i en bunke. Tillsätt det rumsvarma smöret. Det går bara att blanda degen men elvisp om man som jag är lite lat.

När alla ingredienser är blandade skall degen kallna i kylskåpet i ca 20 minuter.
Dela upp degen i 30 mindre bitar. Placera en dumle i mitten av varje bit och rulla ihop den till en liten boll. Placera ut bakformar på en plåt och lägg bollarna i dem. Ett tips är att använd bakplåtspapper då kakorna kan rinna över:)

Grädda kakorna ca 13-15 minuter i mitten av ugnen, kakorna skall ha fått lite färg. För att göra kakorna lite snygga kan man garnera dem med lite glasyr eller bara pudra dem med lite florsocker. Jag har smält blockchoklad som jag har blandat med florsocker. Lycka till!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar