söndag 2 maj 2010

Citron och limekaka med grädde


På min arbete så turas vi om att baka en gång i veckan till fikat. Förra veckan var det min tur att baka. Jag valde att bjuda på citron och limekaka. Det är en syrlig, söt krämig kaka som serveras med grädde.

Den går bra att baka 2 dagar i förväg vilket passade mig perfekt eftersom jag var bortrest dagen innan jag skulle bjuda på fika.


Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör/margarin
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron

Garnering och servering:
1 msk florsocker
3 dl vispgrädde

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 min.

Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

Låt kallna. Garnera med att sikta över florsocker. Servera med vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar